Vem Som Helst Utom Ivy Pocket av Caleb Krisp (Ivy Pocket #1)

img_3769

Original titel: Anyone But Ivy Pocket

År publicerad: 2016

Publicerad av: Modernista (stort tack till förlaget för recensionsexet)

Antal sidor: 397

Första meningen: 

Goodreads betyg: 4/5

Handling: 

Ivy Pocket är en vandrande katastrof, som gång på gång väcker ilska och frustration hos de snobbiga aristrokrater hon arbetar för.
Men bilden vår hjältinna har av sig själv är en helt annan. Ivy är övertygad om att hon är allmänt underbar, fullkomligt charmerande och extremt begåvad.

När Ivy hamnar i Paris, ensam och utfattig, har hon ingen aning om hur hon ska ta sig tillbaka till England. Då blandar sig ödet i och Ivy kallas till en döende hertiginnas sjuksäng. Hon får där i uppdrag att leverera ett magnifikt diamanthalsband (som möjligen har en förbannelse vilande över sig) till Matilda Butterfield på hennes tolvårsdag. Från det ögonblicket och framåt kastas Ivy Pocket in i ett häpnadsväckande äventyr fullt av skurkar, galenskap och missförstånd.

Mina tankar: 

Jag tyckte den här boken var riktigt bra faktiskt. För att vara en barnbok var den rolig och riktigt underhållande även för mig som vuxen. Den hade även riktigt fina illustrationer som nog kommer uppskattas av de mindre som läser dessa böcker, men även oss stora människor.

Ivy var underbar i sin ignorans. Snacka om att inte ha någon självuppfattning och sen kombinera det med ett otroligt självförtroende. Hon var värdelös på sitt jobb men trodde att hon var världens bästa kammarjungfru. Det kunde ha varit riktigt jobbigt att läsa om en sådan person, men istället var det riktigt roligt. Om man säger så här, hade jag haft en sån person i min närhet hade jag nog blivit fängslad för mord men att läsa om henne på avstånd var riktigt roligt.

Det är inte bara Ivy som är smått tokig i denna bok, det är ett karaktärsdrag som återfinns hos de flesta karaktärerna. Det gjorde denna bok hysteriskt rolig och jag fnittrade för mig själv flera gånger. Dock kan det bli lite mycket ibland om man skulle vilja ha lite seriös handling. I det läget får man komma ihåg att det är en barnbok och att den inte riktigt tagit oss vuxna i åtanke.

Handlingen är faktiskt riktigt spännande. För att vara en barnbok var den relativt komplex och lite småmörk emellanåt. Den hanterar såna saker som hemlöshet, död och arbetande barn. Men det är nog bra för barn att läsa om såna saker också, för att få en lite större förståelse för världen runt omkring dem.

Rekommenderar jag den?

Ja det gör jag.

Leave a Reply

