Poppy Pym & Faraos Förbannelse av Laura Wood

img_3777

Orginal titel: Poppy Pym and the Pharaoh’s Curse

År den publicerades: 2016

Publicerad av:  Modernista (tack till förlaget för recensionsexet)

Antal sidor: 319

Första meningen: ‘Det du behöver, Poppy, är lite stabilitet, lite ording och reda i ditt liv’, utropade madame Pym och klappade i händerna, där vi hängde uppochner tolv meter ovanför marken.”

Goodreads betyg: 4/5

Handling:

Poppy Pym var fortfarande en bebis när hon övergavs av sina föräldrar och lämnades till en kringresande cirkus. Men där fick hon en underbar uppväxt, omgiven av akrobater, trapetskonstnärer, jonglörer och den karismatiska ledaren Madame Pym.

När hon fyller elva bestämmer dock hennes cirkusfamilj att det är dags för Poppy att få en mer traditionell utbildning, och skickar henne till den snofsiga internatskolan St Smithens. Först trivs Poppy inte alls – skolan är raka motsatsen till den härliga tillvaron på cirkusen.

Men när en antik egyptik ädelsten blir stulen börjar det hända saker på skolan: mystiska saker, och otäcka saker! Poppy kallar samman hela sin cirkusfamilj för att tillsammans med dem leta rätt på ädelstenen och få slut på farligheterna – men kommer de att hinna? Eller kommer de alla att drabbas av Faraos förbannelse?

Mina tankar:

Jag blev glatt överraskad av denna bok. När en bok på framsidan uttrycker att den kommer att påminna läsaren om Harry Potter blir jag alltid lite tveksam på om boken faktiskt kommer vara värd att läsa eller inte. Det känns som ett billigt sätt att få mer läsare intresserade av boken. Men den här boken var faktiskt riktigt underhållande. Nej, den påminde mig kanske inte om Harry Potter men den var riktigt bra ändå.

Poppy är rolig och en slags modern version av Pippi Långstrump. Jag tyckte om henne även omhon kunde bli lite överdriven ibland. Överhuvudtaget hade denna bok en samling karaktärer som var intressanta och ganska spännande att läsa om.

Handlingen var faktiskt otroligt spännande för att vara en barnbok och jag hade faktiskt ganska svårt att gissa hur det skulle sluta, något som annars brukar vara väldigt uppenbart när man läser barnböcker (vilket iofs inte är så konstigt). Det var ett spännande mysterie att läsa om även om det inte var alltför komplicerat.

Som barnbok, vilket den är, är den fantastiskt underhållande och har du barn skulle jag absolut rekommendera denna för dig och dina barn. Men den är även underhållande för oss vuxna och jag kan definitivt tänka mig att läsa mer om Poppy och hennes vänner i framtiden.

Rekomenderar jag den? 

Absolut!

Leave a Reply

