Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen

img_3294

Orginal Titel: Demonologi för nybörjare

Publicerad: 2014 

Publicerad av: Kalla kulor förlag

Antal sidor: 316

Första meningen: “‘Vi borde låta allt gå åt helvete.'” 

Goodreads betyg: 5/5

Handling:

Isak Björkhage har problem. Underjordiska problem. I himlen tycks Gud ha gått in i väggen och i helvetet planerar Beelzebub uppror mot Satan och hotar att släppa helvetets demoner lösa på jorden.
Allt detta är Isak omedveten om när han som vanligt tar hand om sin mamma och lillasyster Thea – han är datoransvarig, rörmokare, hundrastare, allt-i-allo, städare och barnpassare. Samtidigt försöker han sköta jobbet som vaktmästare på sin gamla skola.
Men när Beatrice, den allvetande råttan som bor hos grannen, förklarar för Isak att det enbart är han som kan förhindra apokalypsen, tvingas han ge sig ut på en resa genom helvetets nio kretsar för att möta Satan.
På en sådan resa är det bra att ha sällskap av en god vän och satanist – Rufus.

Vad jag tyckte:

Jag köpte den här boken på Adlibris bokrea, mest för att jag blev kär i bokens titel. Sen att den var billig ledde till att jag beställde den direkt (tillsammans med flera andra böcker :P). Nu när jag väl har läst boken tror jag att det var ödet som gjorde att jag hittade den på rean. Helvete vilken bra bok!

Isak är huvudkaraktären, även om man kan säga att han delar på den rollen med några andra karaktärer. Han är lätt att känna igen sig i, då man själv vet precis hur det känns att inte riktigt ha koll på vad man vill göra med resten av sitt liv. Den där känslan och ångesten som de flesta upplever efter studenten. Han försöker, men han gör inte sitt bästa för att styra upp sitt liv. Trots att han håller på med saker som är mindre bra, som festar och röker på m.m., så är han en god person. Han gör sitt bästa för sin familj och älskar dem villkorslöst även om han klagar på dem en hel del.

Rufus är Isaks bästa vän. Jag älskade Rufus. Han var bara så himla störtskön att det var svårt att inte tycka om honom. Tillsammans med Beatrice, råttan, är det de två som är den enda hjälp Isak får i sitt svåra uppdrag.

Beelzebub, eller Benjamin, försöker ta över helvetet och slå ner portarna till himlen. Han tycker Satan har blivit för slapp så han tycker att han själv passar bättre för jobbet som herre över helvetet. Han är verkligen elak rakt igenom. Jag älskade att han inte hade några goda drag överhuvudtaget, han var verkligen ond rakt igenom.

Handlingen var underhållande och mycket intressant. Det blev aldrig tråkigt men det blev heller aldrig för mycket. Perfekt balans mellan handling och tempo i boken. Dialogerna var roliga och intelligenta, vilket gjorde det extra roligt att läsa.  Det var många gånger som jag satt och småfnittrade för mig själv när jag läste den här boken.

Rekomenderar jag den? 

Absolut!

2 thoughts on “Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen

Leave a Reply

