Enklav av Ann Aguirre (Razorland #1) Swedish Review

23445794Originaltitel: Enclave

Publicerad: 2015

Publicerad av: Modernista (Jag fick denna bok av förlaget i utbyte mot en ärlig recension)

Antal sidor: 247

Första meningen: Jag föddes under den andra förintelsen.

Betyg på Goodreads: 4/5

Handling:

New York har decimerats av krig och pest, och större delen av invånarna har tvingats migrera till underjordiska enklaver, där den förväntade livslängden knappt överstiger tjugo år. När Deuce fyller 15 intar hon rollen som Jägarinna, och hon paras ihop med Fade, en tonårig Jägare som bodde uppe på ytan när han var liten.

När de upptäcker att den angränsande enklaven håller på att utplånas av tunnelmonster – Freaks – som tycks bli allt mer organiserade, så vägrar de äldre att ta hänsyn till deras varningar. Och när Deuce och Fade försätts i exil från enklaven, måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset – vägledd av Fades avlägsna minnen – i ruinerna av en stad vars befolkning förtvinat till några få farliga gäng.

Mina tankar:

Åh vilken fantastiskt bra bok! Tyckte den var lite småkonstig när jag började läsa, men den blev bara bättre och bättre. Det var väldigt intressant att läsa om en framtid där vi lever under jord på grund av att sjukdom utplånat stora delar av befolkningen.

Spadertvå (eller Deuce som hon heter på Engelska) är en helt underbar huvudkaraktär. Hon är tuff men visar ändå på att hon har svagheter. Hon kämpar hårt för vad hon vill och vågar stå på sig när det kommer till saker som hon verkligen tror på.

Tålig är också en intressant karaktär. Först fick jag för mig att han var mycket äldre än vad man kunde tro, men ingen av karaktärerna är äldre än tjugo år. Jag älskade samspelet mellan Spadertvå och Tålig och hur man fick se hur deras relation gick från att inte lita på varandra till att de litade blint på varandra.

Det är en ganska våldsam bok. Mycket slagsmål och beskrivningar av ganska häftiga straff som drabbar vissa medlemmar av enklaven. Detta är absolut ingen barnbok och är du känslig ska du nog tänka efter innan du läser denna bok. Men våldet är inte så överdrivet att det förstör boken. Det känns ganska realistiskt och tillför en del viktiga detaljer till berättelsen.

Rekommenderar jag den?

Absolut! Det här var en riktigt bra och spännande bok. Ska snart ge mig i kast med bok nummer två, Utpost.

Leave a Reply

