Dimensioner av Sofie Berthet (Nova-Trilogin bok#1)

IMG_2242

Originaltitel: Dimensioner

Publicerad: 2015

Publicerad av: Modernista (Jag fick denna bok av förlaget i utbyte mot en ärlig recension)

Antal sidor: 401

Första meningen: Jag stod ute på heden när jag såg henne första gången.

Betyg på Goodreads: 4/5

Handling:

Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex – då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.
Men så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att resor mellan dimensionerna – tidsresor – är möjliga. Nova får dessutom reda på att hon är den första människan i historien med förmågan att förflytta sig i tiden. Det öppnar magiska dörrar: Hon får uppleva saker som ingen annan upplevt, saker hon aldrig kunnat drömma om.
Men Novas förmåga utgör också ett förödande hot mot det strikt uppdelade framtidssamhället. Något som gör henne till måltavla för mäktiga krafter…

Mina tankar:

Jisses vad glad jag är över att jag förfrågade den här boken. Jag var lite tveksam innan men åh vad jag är glad nu i efterhand. Dimensioner är Sofie Berthets debut bok och vilken debut! Det här är en helt fantastisk bok som har gjort ett fantastiskt jobb för att skapa intresse för de två återstående böckerna. I alla fall för mig.

Nova är en bra huvudkaraktär som känns levande. Hon går första året på gymnasiet och jag känner igen mycket i hur hon tycker och tänker från hur jag var när jag gick på gymnasiet. Hon har reaktioner, känslor och beter sig precis som en riktig tonåring faktiskt gör. Jag älskade att hon inte var en hjältinna som hela tiden var modig och perfekt. Nova blev rädd och gjorde bort sig då och då, något som gjorde henne realistisk som karaktär.

Åh Alex. Snacka om att man blev lite småkär i honom. Han introduceras som ett mysterium som Nova blir helt fascinerad av och visar sig sedan vara världens mysigaste kille. Vad jag inte tyckte sådär jättemycket om var att de i princip blir helt beroende av varandra. Jag vet att kärlek kan göra en lite klängig, men de två betedde sig som om livet inte var värt att leva utan varandra. Hade jag varit 16 själv hade jag oat och ahat, men nu tycker jag bara att sådant är onödigt dramatiskt. Men det är i och för sig det enda negativa jag kan komma på.

Handlingen är helt underbar och Sofie Berthet har lyckats bygga upp en värld och historia som engagerar och underhåller på ett helt fantastiskt sätt. Språket är även det underbart och jag som brukar tycka att det är tråkigt att läsa på svenska hade inga problem med den här boken. Det fanns en röd tråd genom hela boken och Sofie byggde upp världen på ett smidigt och lättbegripligt sätt som gjorde det ännu lättare att ta informationen till sig.

Rekommenderar jag den?

Absolut! Vill du ha en svensk version av typ Hungerspelen så är den här boken för dig!

Leave a Reply

